Tour 2 - Engeland / Schotland part 2

2 mei 2019 - Boat of Garten, Verenigd Koninkrijk

28 April 2019

Na 2 heerlijke overnachtigingen op camping Drummohr

Drummohr camping

zijn we via de A92 naar Edinburgh gereden.

20190428_094412

Hebben niet gestopt in Edinburgh maar wel een city tour gedaan met onze camper

20190501_192606

. Na Edinburgh zijn we, via de A92/M90, langs de oostkust gereden via de bruggen bij Queensferry naar Dundee en Arbroath. De route langs de kust was mooi om te rijden, met al z’n gekleurde heuvels en rotsen.

20190428_14402020190428_120551

In het vissers dorpje Arbroath zijn we lekker langs de oostkust gaan lopen met onze Bruno.

20190428_154458

Het was heerlijk weer met af en toe zon en een temperatuur van 13°C. Van Arbroath zijn we naar Aberdeen gereden waar we een overnachting plek hadden aan de kust/haven met een mooi uitzicht over de stad Aberdeen en de Noordzee waar we nog dolfijnen langs de kust hebben zien zwemmen. Bij “Torry Pound Battery”, waar we vlakbij hadden overnacht, hadden we ook nog een steenuil gespot. “Torry pound Battery” heeft voor meer dan 150 jaar dienst gedaan als bescherming van de kust bij Aberdeen.

20190501_195728

Queensferry Bridges

20190428_103243

De Forth Road Bridge is een hangbrug voor openbaar wegverkeer en fietsers, die de oevers van de Firth of Forth in Schotland verbindt. De brug ligt tussen de plaatsen North Queensferry en Queensferry. De brug werd in 1964 voor het verkeer geopend en nam de plaats in van een veerdienst. Er werd tot 2008 tol geheven om de investering in de brug terug te verdienen. Iets ten oosten van de brug ligt de Forth Bridge, deze brug is voor het treinverkeer. Ten westen ligt de 2,7 kilometer lange Queensferry Crossing, die bij haar opening de functie van de Forth Road Bridge als onderdeel van de snelweg M90 overnam.

20190428_10312320190428_10393220190428_111459

Edinburgh is sinds 1437 de hoofdstad van Schotland. De stad (city) ligt aan de oostkust, aan de zuidzijde van de Firth of Forth, en is de zetel van het Schots Parlement, dat in 1999 opnieuw is ingesteld. De stad wordt door inwoners soms liefkozend Auld Reekie ("Oude Rokerd") genoemd. De stad is de op één na grootste stad van Schotland, na Glasgow.

Een van het bekendste deel van de stad is Edinburgh Castle, dat is gebouwd op een vulkanische rots. Op Calton Hill staat een onafgebouwde kopie van het Atheense Parthenon als Nationaal Schots Monument ter ere van de Schotse deelname aan de Slag bij Waterloo (Edinburgh wordt daarom wel het Athene van het Noorden genoemd.)

Dundee (Schots-Gaelisch: Dùn Dèagh) is een city (stad) in Schotland, de stad is de op drie na grootste stad van Schotland. Dundee ligt in het oosten van Schotland, aan de Firth of Tay, het estuarium van de rivier de Tay, die uitloopt in de Noordzee.

Aberdeen is een stad (city) met 212.125 inwoners in het noordoosten van Schotland. Het ligt in de graafschap Aberdeenshire en vormt een zelfstandig raadsgebied. Aberdeen ligt aan de Noordzee en is na Glasgow en Edinburgh de derde stad van Schotland.

20190428_162342

29 April 2019

20190501_144455

Vanmorgen al vroeg weggereden om richting Loch ness te gaan waar we onderweg bij het plaatsje Buckie onder een mooie stadsmuren gereden. Langs het strand ook nog zeehonden zien liggen . In het plaatsje Elgin naar de Cathedraal  gereden maar helaas konden we de camper nergens pakeren dus maar onze weg vervolgt naar “Loch Ness” om daar een plekje te zoeken voor de nacht, maar ook daar was er helaas geen plek meer. Uiteindelijk een plek gevonden bij Layby een afslag van de A9 op een parkeerplaats bij het plaatselijke kerkje.

20190501_125124

Elgin Cathedral is een (ruïne van een) dertiende-eeuwse kathedraal in Elgin in de Schotse regio Moray. De kathedraal was ooit het religieus centrum van Moray en was bijgenaamd Lantern of the North (lantaarn van het noorden). Tussen 1224 en 1560 was er een bisschopszetel gevestigd.

20190429_130416

30 April 2019

20190430_163138

Vandaag de route langs het meer van Loch Ness gereden via de A82, dit was een geweldige mooie route langs het meer…….echt een aanrader. Na de route van Loch Ness zijn we via de A87 Noord/west gereden richting Gairloch langs Loch Maree, ook dit was een geweldige route om gezien te hebben, ruig landschap van rotsen, meren en watervallen. Alle landschap en velen meren waren schiterend om te zien.

20190430_20374920190430_155958

Zijn daarna nog verder gereden richting het noorden van Schotland en pas laat gestopt om te overnachten. Kort verhaal omdat foto’s meer zeggen dan woorden en die hebben we veel gemaakt. En rond 21.00u kwamen de herten naar het meer en zonsondergang bekeken. Super dag!!!!!!

20190429_120107

01 Mei 2019

Vandaag verder gereden met de route “North Coast 500” van Schotland met z’n eindeloze landweggetjes, brede slingerende wegen en verborgen routes door een kustlandschap dat tot het mooiste van Schotland behoort. Deze Route 500 waren we gisteren begonnen in Iverness en zijn geeindigd in een dorp genaamd John o’ Groats, het meest noordelijke van het vaste land in Schotland. Zijn nu aan het overnachten bij Duncansby Head vuurtoren.

20190501_184245

3 mei 2019
    Mooie plaatjes....
  3. Pa:
    3 mei 2019
    Wat een schitterend verhaal en tocht hebben jullie gemaakt.
    Met veel plezier twee maal bekeken
    Wens jullie nog een mooie tocht verder.