Groot Brittannie

24 april 2019 - Durham, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 20 April

Ron 9:30u vertrokken vanuit Spijkenisse en naar Hoek van Holland gereden om de boot te nemen naar Harwich Engeland en te beginnen met onze tour. Rond 11u werden onze paspoorten al gecontroleerd, ook die van onze Bruno inclusief zijn chip en vaccinaties. Bruno moest op de boot in de kennel, die er overigens  netjes uitzag, ook waren er 2 labradors om hem gezelschap te houden. Pa kwam ons nog uitzwaaien maar had ons niet gezien. De overtocht duurde ongeveer 6 uur ons vermaakt met spelletjes doen en nog een film gekeken. Ik had ook nog een verloren kind bezig gehouden tot dat haar moeder haar kwam halen, voordat we de boot afgingen nog afscheid van haar genomen. Rond 20u Engelse tijd (is hier een uur vroeger) gingen we v.d. boot en hebben in Harwich een plekje aan zee gevonden.

20190424_200105

Harwich, Nederlands archaïsch: Haarwijk, is een havenstad aan de Noordzee in Engeland. Het ligt in Essex, ongeveer 135 km ten noordoosten van Londen. Harwich ligt aan de zuidkant van de monding van de rivier de Orwell. Tegen Harwich aan ligt Dovercourt, zij vormen één bebouwing. Bij Harwich komen de rivier de Orwell en de Stour samen, zij monden samen meteen in de Noordzee uit.

Zondag 21 April

In de vroege morgen aan zee gewandeld met Bruno in Harwich en aan het eerste stuk begonnen.

20190424_204358

Het links rijden ging wel goed maar is wel goed opletten.  Plekje gevonden in King's Lynn waar we ook het dorpje in gelopen zijn samen met Bruno en dan zie je dat het hier ook cultuur heeft met een mooie kleine haven en een oude kerk.

King's Lynn, is een plaats in Groot-Brittannië, in het graafschap Norfolk, district King's Lynn en West Norfolk. Het is gelegen aan de rivier de Great Ouse, waar deze in The Wash stroomt. Oorspronkelijk heette de plaats Bishop's Lynn, omdat het onderdeel was van het landgoed van de bisschop van Norwich in de 12e eeuw. Toen koning Hendrik VIII alle kloosters in 1538 ophief, verviel Bishop's Lynn aan de kroon en werd het een koninklijk bezit. Dit werd gereflecteerd in de naamswijziging naar King's Lynn.

20190424_204540

In de 14e eeuw was King's Lynn de derde haven van het Verenigd Koninkrijk. Vanaf de 17e eeuw werd de plaats zeer welvarend door de export van graan. King's Lynn was eeuwenlang een centrum van glasmakerij.

20190422_073312

Maandag 22 April

vanuit King's Lynn route vervolgt richting Bridlington waar we een plekje opzochten voor de overnachting deze route was beetje overal hetzelfde uitzicht met Engelse oude huisjes en veel landschap. Wel tussen Scunthorpe en Kingston-upon-Hill de Humber Bridge overgegaan.

Humber Bridge

Voor de verbinding met het gebied ten zuiden van de Humber  is er de Humber Bridge. deze brug is gebouwd tussen 1972 en 1981. Bij de oplevering  was het de langste brug met een enkele overspaning. tegenwoordig staat de brug op de vijfde plaats

20190424_20484920190422_18545220190422_172331

Dinsdag 23 April

Onderweg naar York wat maar een stukje rijden was, daar met de fiets de stad gaan bekijken vanuit een boer waar we hebben gestaan, was 5 km fietsen naar York centrum. De camper al op tijd daar neergezet met een mooi zonnetje waar Ron de fietsen klaar gemaakt. Op de fiets links van de weg fietsen naar het stadscentrum.    Fietsen ging goed een gedeelte door het park langs de rivier gefietst wat erg mooi was en leuk om te doen. York is erg mooi om te zien met een oude stadsmuur, oude kerken en huizen. De plek bij de boer was een mooie gave plek deze dag hebben we erg genoten van alles.

20190424_205421

York  de vestingstad ligt aan de samenvloeiing van de Ouse en de Foss. Vooral de Ouse treedt regelmatig buiten haar oevers, waardoor de stad gedeeltelijk onder water komt te staan.

In de stad staat de grootste middeleeuwse kathedraal van Noord-Europa, de Minster, die beroemd is om haar gebrandschilderde ramen. De aartsbisschop van York is de op één na belangrijkste gezagsdrager in de Anglicaanse Kerk, na de aartsbisschop van Canterbury. De huidige aartsbisschop is de in Oeganda geboren John Sentamu. Het oude stadscentrum is nog ommuurd en telt vier stadspoorten.

20190424_20592920190423_202410

Woensdag 24 April

Van York naar Durham gereden om daar weer met de fiets de stad in te gaan. Auto geparkeerd ongeveer 3 km van de stad.  Wilde graag de kathedraal, kasteel en andere oude gebouwen zien. Veel in de stijgers want ook hier renovatie. Weer erg leuk om dit alles te kunnen en mogen bekijken. Terug gefietst was zwaarder dan verwacht moesten nu heuvels op maar geen spijt van.

20190424_210056

Durham is een stad in het noordoosten van Engeland. De stad ligt in het gelijknamige bestuurlijke gebied van Durham in het gelijknamige graafschap Durham.

20190424_21071320190424_210424

De stad staat vooral bekend om de Kathedraal van Durham, gebouwd tussen 1093 en 1133. De kathedraal is de zetel van de bisschop van Durham, een van de belangrijkste personen in de Anglicaanse Kerk. In de kathedraal bevinden zich de overblijfselen van drie heiligen: Beda, Cuthbert van Lindisfarne en Oswald van Northumbria. Naast de kathedraal, ook aan de rivier Wear, staat Durham Castle. Dit 11e-eeuwse kasteel werd kort na de Normandische verovering van Engeland gebouwd, ter verdediging van de bisschop. De kathedraal en het kasteel staan gezamenlijk op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

20190424_205733

Het exterieur van het Kasteel en kathedraal van Durham doet dienst als Zweinstein (Zweinstein (Engels: Hogwarts), voluit Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus (Engels: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry), is een kasteel en toverschool uit J.K. Rowlings zevendelige boekenserie Harry Potter. Het motto van de school is: Draco Dormiens Nunquam Titillandus, vrij vertaald: Kietel nooit een slapende draak.  in de Harry Potter-films; de spits op de torens wordt met de computer toegevoegd.

Harry potter20190424_183348

1. Pa:
    25 april 2019
    Wat hebben jullie weer een prachtig verhaal en een mooie tocht.
    Veel succes.
  2. Yvette:
    25 april 2019
    Wat een prachtige foto's weer! En een moiie reis! Nog veel reisplezier en veilige km's! Knuffels💋